امروز مثل فضای انتخابات باید به صورت منسجم در صحنه باشیم. همین که رهبر انقلاب دو بار در جریان مذاکرات هسته ‏ای تأکید می‏کنند:«اما لازم است ملت بیدار باشد، اما لازم است ملت بیدار باشد»، یعنی هوشیاری در این صحنه کلیدی است؛ و کسی که ندای ولیّ را نشنود و نپرسد که چه رخ داده و می‏ دهد؛ نمی ‏تواند شعار بدهد:«ما اهل کوفه نیستیم؛ علی تنها بماند.»

"اما لازم است ملت بیدار باشد"، یعنی فرد فرد ملت باید روند مذاکرات را پیگیری و تحلیل کند. به بیان رهبری یعنی:«بداند چه اتّفاقی دارد می ‏افتد [تا] بعضی از تبلیغاتچی ‏های مواجب ‌بگیر دشمن و بعضی از تبلیغاتچی‏ های بی ‏مزد و مواجب - از روی ساده ‌لوحی - نتوانند افکار عمومی را گمراه کنند.» یعنی این خطر هست که تبلیغات دشمن یا ساده ‏لوحیِ برخی افراد، مسیر را به سوی دیگری بکشاند. یعنی این صحنه حساس است و بیداری در آن شرط و تعیین ‏کننده.

طی این چند روز دوستان مختلف و سایت‏ هایی مثل رجانیوز زحمات زیادی کشیدند و تحلیل های زیادی منتشر شده. لازم است تولید محتوا اولاً در لایه ی خواص و در قالب مقالات تحلیلی، جزوات مدوّن و مانند آن و ثانیاً در لایه ی عمومی و در قالب نشریات منظم، کف دستی، عکس ها و طرح های قابل استفاده در اینستاگرام و تلگرام و واتس آپ و... به صورت جدّی تر سامان پیدا کند، شبکه های تولید محتوا به هم وصل شوند و برای توزیع گسترده تر محتوا در اجتماعات و در فضای مجازی تدابیر جدّی تری اندیشیده شود.

تبلیغات خیابانی انتخابات

باید فضای عمومی از آنچه در جریان است آگاه شود و به مسئولین مربوطه آلارم دهد. باید کاری کنیم مردم متوجه شرایط باشند و شروع کنند به حرف زدن. همه ی اقشار، تشکل ها و گروه ها باید به دور از فضاهای هیجانی از طرق مختلف مثل بیانیه، طومار، واکنش نشان دادن در تشییع شهدا و... موضع بگیرند. باید روزی 10 تا بیانیه در کشور منتشر شود. تشکل های استانی از نمایندگانشان مطالبه کنند.در کنار راه هایی که برای ارتباط گیری و صحبت با مسئولین لازم است دیده شود، باید کاری کرد که نمایندگان مجلس احساس نکنند موافقت با توافق یک مطالبه ی عمومی است و اگر نمایندگان موافقت نکنند، جایگاه خود را از دست خواهند داد. برعکس باید متوجه شوند مطالبه ی مردم بررسی جدّی متن توافق و رفع امکان سوء استفاده و از بین بردن عقب نشینی های نادرست است.

به شدت لازم است ادبیات مردمی تولید کنیم. انتقال برخی پیچیدگی ها به مردم دشوار است. باید راه هایی برای مجاب کردن 5 دقیقه ای و 3 دقیقه ای مردم پیدا کنیم.

انتخابات

انتخابات مجلس

مثلا یک نگاهی که وجود دارد این است که برای در میان گذاشتن توافق با مردم و حتی حزب اللهی ها اول میخ را جایی کوبیم که هیچ شک و تردیدی در آن ایجاد نمی شود. رهبر انقلاب فرمودند باید بررسی قانونی صورت بگیرد پس این باید مطالبه ی جدی مردم از مسئولین باشد. باید دشمنیِ دشمن که حجت الاسلام پناهیان هم به درستی و با هوشمندی بر آن تکیه کردند را با استناد به صحبت های همین امروز مقامات آمریکایی نشان داد و شواهد بدعهدی آنها را یادآوری کرد، باید بین مردم نسبت به پایبندی آمریکا به تعهداتش تردید ایجاد کرد، باید از تعهدات لوزان سخن به میان آورد، باید از همکاری های لیبی و عراق با آمریکا و نتایج آن همکاری ها و بازرسی ها سخن گفت. بعد باید توضیح داد که امکان سوء استفاده از توافق وجود دارد. وقتی با دشمن داریم مذاکره می کنیم و متنی نوشتیم که با وجود تمام تلاش ها هنوز امکان سوء استفاده از آن وجود دارد، بدیهی ترین و عقلانی ترین کار این است که مجلس چاره ای برای رفع امکان سوء استفاده و رفع برخی عقب نشینی های نادرست در توافقنامه بیاندیشد. این یعنی مجلس نباید توافق را تایید کند. باید چاره ای دیگر بیاندیشد که این چاره البته لزوماً می تواند مخالفت صریح با توافق نباشد.

البته در گام بعد لازم است اجازه ندهیم نسبت به توافق ساده اندیشی صورت بگیرد و در جای خود از مشکلات جدی رویکرد مسئولین در این زمینه و توافق سخن بگوییم.

فرمایشات رهبر انقلاب در این چند سال اخیر حرف های زیادی دارد که باید روی آن کار شود. موضع صریح ایشان در خصوص استکبار و آمریکا و آسیب های مذاکره با آمریکا دیدگاه اصلی ما را روشن می کند. ایشان نقدها و نکات زیادی را هم خطاب به دولتمردان مطرح کردند که بسیاری از همان ها را لازم است امروز بتوانیم با ادبیات های مختلف و در قالب های مختلف بازنشر دهیم و جا بیاندازیم.

نکته ی مهم این است که جبهه ی اصلی جنگ ما با آمریکاست نه با مسئولین داخلی البته در جای خود و در ذیل این جبهه بندی می توان نقدهایی به مسئولین داشت. اما نباید صحنه ی اصلی فراموش شود.

حقیر از همه ی دوستان وبلاگ نویس که البته بعضاً مطالب خوبی هم تا کنون نوشته اند دعوت می کنم تا در یک جنبش وبلاگی و اینستاگرامی و... به صورت جدی تر و با نگاه تولید محتوا قلم به دست بگیرند و فعالیتشان را گسترش دهند. با این نگاه بنویسند که مطالبشان بتواند در قالب نشریه و... بازنشر پیدا کند. کسانی که می توانند کلیپ درست کنند، شعر بگویند، پادکست درست کنند، کاریکاتور بکشند، طرح یا عکس برای اینستاگرام و تلگرام و اتس آپ تولید کنند، دست به کار شوند. درست مثل انتخابات باید همه ی ظرفیت ها فعال شود. نه اینکه چند نفر فعال باشند و بقیه فقط فضا را رصد کنند.

انتخابات مجلس

انتخابات

انتخابات مجلس تبلیغات

دوستانی که وبلاگ به روز کردند، اطلاع دهند که این پایین لینک مطلبشان را بگذارم. هر کدام از دوستان هم که در حال فعالیتی است، تولیدی دارد یا در زمینه ای می تواند کمک کند، از طریق بخش نظرات مطرح کند که بتوانیم ظرفیت ها را به خوبی شناسایی و با هم هماهنگ کنیم. دوستانی که می توانند در توزیع محتوا در مساجد، نماز جمعه ها، اجتماعاتی مثل تشییع شهدا و... در تهران و استان ها کمک کنند هم شماره تماسی ذکر کنند که دوستان بتوانند با آنها ارتباط بگیرند و از توانمندی شان استفاده کنند. محل اجتماع ما دفتر نشریه راه خواهد بود و به زودی دوستان در سالن زیر زمین دفتر مستقر می شوند. حقیر هم به نوبه ی خودم در حال جزوه نوشتن و کمک به دوستان هستم. امروز باید همه در صحنه باشیم.


لینک ها:

- مستند های کوتاه دو نقطه - مجموعه سفیر

- سایت یک بیست

- جشن ملی/پرونده هسته ای

- بررسی حقوقی ، شکلی و محتوایی "برجام" به قلم مهندس سید مجتبی ثمره هاشمی

- وبلاگ مسعود براتی

- توافق یواشکی

- این روزها پس از توافق

- آیا شیطان هم رؤیای صادقه دارد؟(تنها نوشته)

- گل‌شماری، آغاز اشتراک در اختلاف(طلبه اُ منفی)

- نه در راس امور، نه اصلا جزیی از امور! (مردی به نام شقایق)

- ظریف(هشتی)

- سانتریفیوژ آلوده و برجام آلوده به نیرنگ!!(سیاست)

- چرا آرمان‌خواهان مخالفند؟!(پابرهنگان)

- چه حیف می‌شود اگر کنگره تصویب نکند ...(دردنامه)

- در دوره پساتوافق هسته‌ای انقلابی‌تر می‌شویم(زلال بصیرت)

- نقض خطوط قرمز(علم و بصیرت)

- نقش رهبری در توا ننگین یا عزتمند...؟(ملاحظات و محکمات)


* دوستان در تلاشند در کلیه اجتماعات مردمی حضور پیدا کنند و با توزیع نشریه مردم را در جریان واقعیات پرونده هسته ای قرار دهند. وعده ی ما تمامی اجتماعات اعم از نماز جمعه، تشییع شهدا و... .  شبکه مساجد هم لازم است  شکل بگیرد. اگر در این راستا می توانید کمک کنید خبر بدهید.